בית / פרודוקטיביות / דחיינות – 14 הטכניקות להתגבר על זה

דחיינות – 14 הטכניקות להתגבר על זה

להתגבר על הדחיינות

אם מצאתם את עצמכם דוחים משימות חשובות שוב ושוב, אתם כנראה לא לבד. למעשה רוב האנשים דוחים דברים ברמות שונות של דחיינות. אבל, חלקם כל כך מושפעים ממנה עד שאינם מצליחים לממש את הפוטנציאל שלהם וחווים תסכולים וכישלונות חוזרים. להלן 14 טכניקות שיעזרו לכם להתגבר על הדחיינות בצורה אפקטיבית ומהירה ויחזירו לכם שליטה מלאה אל החיים שלכם.

 

1. תעשו דבר אחד קטן שיגרום לכם להתחיל לעבוד

חוק 80/20 של פארטו עובד כאן מצוין. לרוב 20% מהעבודה משפיע על 80% מערך של אותה עבודה/משימה. כנראה לזה קונפוציוס התכוון כאשר הוא אמר "שגם מסע בן 1000 מייל מתחיל בצעד אחד". ברגע שעשיתם גם את הדבר הקטן ביותר להתחלת המשימה תהיה לכם הנטייה הטבעית להמשיך במשימה במטרה לסיים אותה.

 

2. תחתכו את המשימה לחתיכות "סלמי"

ממש כמו שאתם לא תוכלו חתיכה ענקית של נקניק סלמי. לכן לרוב לשם השלמת משימה גדולה ומורכבת עדיף לחלק אותה לחתיכות סלמי קטנות ולהשלים אותם אחד אחרי השני. ברגע שהשלמתם לחלוטין תת-משימה אחת ושמתם אותה מאחור זה לעתים קרובות הטריק שימנע מכם לדחות את ההתחלה של המשימה הגדולה.

 

3. שיטת הגבינה השוויצרית.

בשיטה זו, אתם בוחרים משימה בת 5 דקות וגומרים אותה. אתם בעצם עושים חור בגבינה. לקחתם משימה גדולה, זיהיתם חלק מסויים שמצריך 5 דקות ועשיתם אותו. למשל, אם יגידו לכם לכתוב ספר שלם על נושא שאתם מבינים בו, אתם תדמיינו ספר עבה בן 300 עמודים ורק מלחשוב על כל העבודה ירתיע אתכם מלהתחיל. אולם, אם יגידו לכם שאתם צריכים לכתוב רק עמוד אחד ביום, פתאום העסק לא יראה לכם כ"כ מיגע. למעשה תשלימו את בתיבת הספר בפחות משנה.

 

4. תתחילו מבחוץ

תתחילו לקלף את המשימה מהחוץ אל הפנים. תתחילו את המשימות הקטנות והקלות שאתם חייבים לעשות תחילה ושלאחרם יהיה לכם יותר קל לעבוד על המרכיבים הגדולים. שיטה זו תעזור לכם להתגבר על הדחיינות מפני שאתם עושים את הדברים הקטנים תחילה ולבסוף ניצבים פנים מול פנים מול המטלות הקשות יותר וגומרים גם אותם. יש לא מעט אנשים שזה עובד להם מעולה.

 

5. תתחילו מבפנים

שיטה זו היא ההפך משיטה מס' 4. כאן עליכם לעשות רשימה של כל מה שעליכם לעשות ע"מ להשלים את המשימה ולשאול את עצמכם מהו הדבר העיקרי והגדול ביותר במשימה הזו שיגזול מכם את מירב הזמן והמאמצים. לאחר מכן תניעו את עצמכם לעבוד על משימה זו עד לסיומה. כך למעשה שאר המשימות יראו קלות יותר בהשוואה אליה.

 

6. תעשו את המשימה שגורמת לכם לפחד והחרדה הגדולים ביותר

לרוב זה נוגע לעבודה עם אנשים אחרים. לרוב מדובר בנסיון להתגבר על הפחד מכישלון או דחייה. במכירות לרוב מדובר בשיחות קרות עם לקוחות שאתם לא מכירים, בניהול, מדובר אולי בלפטר עובד מסויים. ביחסים אישיים יתכן ומדובר בלהתייצב מול העובדות ומצבי העימות. בכל מקרה, אתם לבטח תהיו אפקטיביים יותר אם תתמודדו עם מצבי הפחד או הסטרס.

דחיינות ציטוט

 

7. התחילו את היום עם המשימה שהכי לא בא לכם לעשות

מחקר שנערך לאחרונה השווה בין 2 קבוצות. קבוצא א' התחילה אימוני כושר בבוקר והקבוצה השניה התחילה את אותו אימון בערב אחרי העבודה. החוקרים מצאו שאנשים שהתחילו את היום עם אימון ימשיכו להתאמן גם לאחר חצי שנה לעומת קבוצה ב'. עוד הם גילו כי להתחיל את היום עם אימון נהפך בהדרגה להרגל ועוזר בהתמדה לעומת אימון לקראת סוף היום, זמן בו נוח להמציא תירוצים ולדחות את האימון ליום אחר.

 

8. תחשבו מחשבות מה יהיו ההשלכות אם לא תשלימו את המשימה?

במקרה זה מחשבות שליליות דווקא באות לעזרתנו. פחד ותשוקה הם שתיים מהמניעים היותר חזקים לפעולה! לרוב אנו נניע את עצמינו במחשבה על היתרונות להשלמת המשימה, אולם כנראה שלחלק מאיתנו זה לא מספיק והמחשבה על ההשלכות השליליות לאי פעולה מצידנו יכולה להוות פקטור חזק לפעולה.

 

9. תחשבו מה תרוויחו מהשלמת המשימה או העבודה

בשונה מסעיף 10, כאן תרשו לעצמכם לעשות רשימה ארוכה ככל האפשר להשלכות החיוביות בהשלמת המשימה בזמן. ככל שהרשימה תהיה גדולה יותר, כך הדחף לפעולה יהיה חזק יותר. סיבה אחת או שתיים יהוו גורם מניע במובן מסוים אך 10 או אפילו 20 סיבות מצוינות להשלמת המשימה יגבירו את הרצון שלכם לקום ולסיים את המשימה בצורה חזקה הרבה יותר, וכך גם תגבר הנחישות והמשמעת העצמית שלכם.

 

10. קבעו פרקי זמן של 19 דק' ביומן לצורך המשימה

חוקרים מצאו שפרק הזמן הממוצע של האדם שבו הוא יכול לעבוד בריכוז מלא הינו 19 דק'. אל תשאלו למה דווקא 19 ולא 15 פשוט תקחו את זה כעובדה. לאחר 19 דק' תוכלו להתפנות לדברים אחרים ואז שוב חזרו לעבוד על המשימה למשך 19 דק'. קבעו למשל להתחיל לעבוד ב10:00 עד 10:19 ומ-14:00 עד 14:19 וכך הלאה. רק אם באמת תקבעו את הזמנים הספציפיים כמו פגישה אמיתית ביומן השיטה תעבוד.

 

 

11. תפסיקו להיות פרפקציוניסטים

אל תנסו לעשות את העבודה בצורה מושלמת. פשוט תתחילו ותעבדו בצורה קבועה ועם רמת ריכוז גבוהה ככל האפשר (ריכוז אמיתי זה שם המשחק). בעתיד תמיד תוכלו לחזור ולתקן. מעולם, שום דבר בעל ערך לא נבנה בצורה מושלמת על הפעם הראשונה. רוב חברות התוכנה בעולם מוציאות אין ספור גרסאות "בטא" על מנת לקבל פידבק אמיתי מהלקוחות ואז חוזרות ומשפרות את המוצר עד שהם מוציאות את הגרסא הרשמית לשוק.

 

אל תדחה למחר את מה שהיית דוחה באותה מידה למחרתיים – מארק טווין

 

12. תתקפו את הדחיינות

תבחרו תחום בו הנטייה שלכם לדחיינות היא הגבוהה ביותר, אותו תחום שיוצר את צוואר הבקבוק שמעקב לכם את של שרשרת העבודה ומונע מכם להשיג תוצאות ואז תתנפלו עליו עם כל מה שיש לכם! תמיד תתקפו את המטלות הקשות ביותר על ההתחלה. לשמור אותם לסוף, לרוב גורם ליותר ויותר דחיינות. תאתגרו את עצמכם ותסיימו את ההחלקים הקשים על ההתחלה.

 

13. תסרבו להפסיק עד שלא תסיימו

ברגע שהתחלתם לעבוד על המשימה שלכם, תסרבו להפסיק עד שלא תשלימו אותה. זכרו, אם תוכלו להכריח את עצמכם להתחיל ולהמשיך את המשימה עד להשלמתה, אתם מניחים את אחד היסודות הטובים ביותר למוסר עבודה אמיתי ובעל תוצאות. הכריחו את עצמכם לסיים את חמשת האחוזים האחרונים של המשימה. זה החלק ששוה את כל המשימה. זה החלק שממנו אתם מקבלים את הסיפוק הרב ביותר. האחוזים האחרונים של המשימה, הם החלק שאנו תמיד נוטים לוותר או להפסיק בהם. אנו למעשה רואים כבר את סוף המשימה ומרשים לעצמינו להירגע או לצאת להפסקה, אולם תחושת ההקלה האמיתית מגיעה כאשר באמת סיימנו את המשימה.

 

14. שמרו על קצב מהיר!

המפתח האחרון להתגבר על הדחיינות הוא לעבוד מהר ולשמור על הקצב. תלכו מהר, תזוזו מהר, תפעלו מהר, תכתבו מהר, תתקדמו מהר. תחליטו באופן מודע לזרז את כל הפעולות אותם אתם מבצעים מתוך הרגל. תופתעו לגלות עד כמה יותר תספיקו כאשר תתחילו לעבוד מהר יותר.

בהצלחה…!

FacebookTwitterGoogle+WhatsAppShare

תגובות

אולי יעניין אותך גם

שפת גוף

13 טעויות שפת גוף שכולנו עושים

לגוף שלנו שפה משלו ו"המילים" שלו הן לא תמיד נחמדות. שפת הגוף שלך הפכה קרוב ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים