בית / עסקים / יזמות / 8 דברים שיזמים אמיתיים יודעים ואתם לא!

8 דברים שיזמים אמיתיים יודעים ואתם לא!

יזמים מתחילים צצים בכל מקום היום, במיוחד בתל אביב. אני מכיר לא מעט אנשים שמתחילים סטארט-אפים, פותחים מסעדות ובתי קפה, עסקי אינטרנט ועוד.. אך הסטטיסטיקה פועלת לרעתם ומעטים ישרדו לאורך זמן. למעטים יש את מה שדרוש באמת כדי להיות יזמים אמיתיים שמוכנים לעבוד קשה יותר מהמתחרים, בצורה יסודית יותר, כל הזמן לעשות שיעורי בית, לנצל הזדמנויות, להשתפר בתחום שלהם יום יום, בעלי יכולת התמדה יוצאת דופן, מוטיבציה עצמית גבוהה ועוד…

רובם הולכים לבזבז זמן יקר ולעשות המון טעויות בדרך. למעשה כולם הולכים לעשות המון טעויות ורק אלו שיוכלו ליישם את הלקחים במהירות ולנצל את הטעויות לטובתם ישרדו ויהפכו ליזמים מצליחים לאורך זמן.

מנכ"ל IBM האגדי, תומס ווטסון, אמר בזמנו: כאשר נשאל ע"י עיתונאי מה סוד ההצלחה מבחינתו? הוא ענה "אם אתה רוצה להצליח, תכפיל את קצב הכישלונות שלך".

להלן כמה מן העצות היותר טובות של יזמים מצליחים שאתם חייבים לדעת במידה ותחליטו לצאת לדרך עצמאית.

 

1. אתם לא חייבים להיות הראשונים בתחום

באחד הימים הייתי בכנס ייזמות שאחד מהאנשים שחלקו את סודות ההצלחה היה לא אחר מאשר יוסי ורדי, משקיע הסטאראט-אפים האגדי, שענה לשאלה האם צריך להיות ראשון שמוציא רעיון מסויים לשוק? עוא ענה "טוב להיות ראשון אך בחצי מהזמן החלוצים חוטפים את החצים." מי זוכר את מנוע החיפוש Alta-vista, גוגל יצאה עם המוצר אחרי כמה שנים והם לקחו את השוק. פייסבוק יצאה הרבה אחרי רשתות כמו פרנדסטר ומיי-ספיייס". מה שבאמת חשוב הוא אמר, "זה ביצוע והוצאה לפועל מצויינים ומוצר שמתחבר ללב של הצרכן."

מה שבאמת צריך לדעת זה שאם בכל זאת אתם ראשונים בשוק, תמיד תחדשו, תשפרו ותתאימו את המוצר ללקוחות הליבה שלכם.

 

2. להיות עצמאי לא תמיד מבטיח לכם מספיק כסף

 טעות גדולה של יזמים רבים שהם נשארים לאורך יותר מדי זמן במסגרת העסק שלהם. באחד הספרים של מחבר ספר העסקים הקלאסי רוברט קיוסאקי, הוא מתאר בספרו כיצד מחולקים אנשי העולם לרביעים:

  • רביע E – מתאר שכירים.
  • רביע S – מתאר עצמאיים בעלי עסק קטן
  • רביע B – מתאר אנשי עסקים.
  • רביע I – מתאר משקיעים.

ההבדל בין רביעים S ו-B הוא שאנשי רביע S הם בעלי עסק קטן (כגון בעל נגריה, בעל מסעדה שכונתית וכו'), בהם בעל העסק הוא האדם החכם ביותר בתחום הנתון מבין אנשי צוותו, ואילו אנשי רביע B הינם בעלי עסק גדול, אשר יש לו סניפים, ואשר שוכרים אנשים חכמים מהם על מנת לנהל את העסק כדין. קיוסאקי טוען כי כ-80 אחוז מאוכלוסיית העולם משתייכים לרביעים E או S והיתר לרביעים B או I

הוא ממשיך לטעון כי בשני הרביעים הראשונים האדם עובד בשביל הכסף, כלומר, מרוויח כסף בהתאם למספר שעות העבודה אותן הוא משקיע, ולכן סכום זה הינו מוגבל והאפשרות להתעשר בדרך זו היא אפשרית אך מוגבלת מאוד. לעומת זו, טוען קיוסאקי בספרו, כי ברביעים B ו-I, הכסף עובד בשביל האדם ובדרך זו ניתן למנף את ההכנסות וליצור הכנסה פסיבית בלתי מוגבלת.

המפתח במשימה להיות יזם מצליח הוא ליצור עסק מצליח, לבסס אותו ולהנות מהכנסה פסיבית ולהתקדם ליוזמה הבאה.

רון פרלמן (המיליארדר היהודי ולא השחקן), מפורסם בזכות אסטרטגיית ההשקעות שלו: הוא היה רוכש חברות בקשיים, מוכר דוויזיות/יחידות עודפות על מנת להוריד את החוב ולייצר רווח. כאשר החברה הייתה הופכת לרווחית מספיק, היה בוחר באחת משתי אפשרויות, מוכר את החברה ברווח או משאיר אותה ונהנה מתזרים המזומנים אותו היא מייצרת.

 

3. אין טריקים או קיצורי דרך

עקב התחרות האינטנסיבית הסובבת אותך והמידע הזמין לכולם באינטרנט,  נדרשת משמעת עצמית אמיתית לאורך זמן ע"מ להפוך להצלחה עסקית. אין קיצורי דרך או דרכים קלות בדרך לפסגה. הדרך לפסגה עוברת רק בדרך אחת, עבודה קשה, משמעת עצמית וכוח רצון.

 

ע"פ כללי אצבע עסקיים, בדרך כלל לוקח שנתיים ע"מ להביא עסק חדש לאיזון. לאחר השנתיים, לוקח עוד כ-3 שנים עד שהעסק הופך באמת לעסק מצליח. על פי כלל, בתום חמש שנים אלה, ההוצאות הכלליות הן כפולות ותכנון הזמן הוא ארוך יותר פי 3 מהתכנון ההתחלתי. כך שתיקחו אוויר ותהיו סבלניים עם הרבה אורך רוח. תזכרו שעכשיו אתם יודעים את האמת והרוב המוחלט לא, תנצלו את זה כיתרון על פני האחרים ותגיעו לפסגה.

אבל אם עדיין תחפשו טריקים וקיצורי דרך ותזכו להצלחה, היא תהיה זמנית. הסיבה לכך היא שהסביבה העסקית היא דינאמית ומשתנה כל כמה שנים וכאשר "תתקעו" עם הטריק הקודם והסביבה סביבכם תשתנה, אתם תחפשו את קיצור הדרך הבא בתקווה שהוא ממש מעבר לפינה, אבל לרוב הוא לא.

כמו שהזכרנו במאמר חוק הפעולה התגובה והסיבתיות – כמות הזרעים שנזרע והזמן שנשקיע בהשקיה והטיפוח יכריעו את כמות ואיכות היבול שנקבל. פשוט אי אפשר לזרוע היום זרעי עץ הדר ולמחרת כבר ליהנות מהפרי.

אז במקום קיצורי דרך כאלו ואחרים תשקיעו בצמיחה עצמית, שיפור עצמי וטיפוח האופי החיובי שלכם, כך שלא משנה מה יבוא מחר אתם תהיו מוכנים לפגוש את זה.

 

4. אתם לא יכולים להישבר תחת הלחץ

אתם יכולים להיות סופר מוכשרים, בעלי רעיונות מדהימים ועם הון לא מבוטל, אבל אם אתם לא יודעים להתמודד ולעמוד מול לחץ, אז כנראה שהזירה העסקית לא תהיה קלה או מהנה עבורכם.

במקום להיכנע ולפחד מלחץ, יזמים אמתיים וותיקים רותמים אותו לטובתם והוא הופך לדלק המניע אותם לניצחון.

יזמים אמתיים אוהבים לפתור בעיות, הם אוהבים את האתגר. הם יודעים שהמתחרים שלהם נמצאים גם באותו מצב. הם יודעים שכולם יכולים לשגשג בזמנים טובים, אבל מה שמבדיל אותם מהמתחרים הוא שהם מנצלים את התקופות הקשות יותר בכדי להשיג ולעבור את המתחרים ולהוביל את השוק.

 

5. אין מטרות גדולות מדי

אין ספק שהיזמים המצליחים ביותר שהפכו למיליארדרים והשפיעו על העולם יותר מאחרים עשו את זה בדרכים שונות ובעזרת שיטות ואסטרטגיות מגוונות. אבל יש כמה עקרונות משותפים לכולם.  למשל נחישות, עבודה קשה וקביעת מטרות שלאחרים נראו בלתי אפשריות.

אומרים שאתה לא ראוי למטרה הגדולה שאתה רוצה להשיג, אלא אם אתה מוכיח שאתה יכול לגדול ולהפוך לאדם שאתה צריך להיות בשביל להשיג את זה. לכן עליך לגדול, לצמוח וללמוד כל יום בכיוון המטרה הגדולה שהצבת לעצמך.

מי שאומר לכם אל תציב מטרות גדולות כי אם לא תגיע אליהם תתאכזב ותחליט לוותר כנראה מדבר על האנשים הרגילים, אבל היזמים הגדולים לא פוחדים להתאכזב ולהתחיל הכל מהתחלה.

 

6. אתם לא יכולים לעשות הכל לבד!

כשהמיליראדר הבריטי ריצ'ארד ברנסון נשאל על סוד ההצלחה שלו, הוא אמר שהוא למד מוקדם מאוד להאציל סמכויות. כי לאנשים שהוא חיבר סביבו היו כישורים שלא היו ברשותו. בתחומים מסוימים הם ידעו הרבה יותר טוב ממנו כיצד להפוך את החזון שלו למציאות.

הוא המשיך והוסיף "אם אתה באמת רוצה לגדול בתור יזם מצליח, אתה חייב ללמוד להאציל סמכויות" מעולם לא הייתי טוב במספרים ואת הסמכות הזו האצלתי לרואה החשבון שלי.

לבסוף הוא הדגיש, "המפתח הוא למצוא את האיזון הנכון. אין ספק שאתה חייב להאציל סמכויות, אבל אסור עליך להתנתק יתר על המידה מהעסק שלך, עד מהרה הוא יכול לצאת משליטה ולהגיע לכיוונים בלתי צפויים שמעולם לא רצית. אבל אם הצלחת להעסיק אנשים מבריקים ומוכשרים שיכולים להצעיד ולהנהיג את העסק שלך קדימה, תזכה ליהנות משני העולמות".

 

7. עבר זמנה של התכנית העסקית

קצב השינויים בעולם הדיגיטלי ועולם המובייל נכנסו לקצב כזה מסחרר שבו תוכנית עסקית בעלת 50 עמודים כבר לא מספיקה בכדי לחזות את העתיד בוודאות. טכנולוגיות "משבשות" כמו UBER או GetTAXI (משיהו מזמין מונית בטלפון עדיין…?) Airbnb  שחתכו את תפוסת החדרים במלונות ביותר מ10% ומציעים יותר מ-5000 דירות ברחבי ת"א בחצי מחיר לעומת 7000 חדרים בבתי מלון. ישנם עוד הרבה דוגמאות לטכנולוגיות משבשות שנכנסו בין לילה ושיבשו לעסקים קיימים ביזנס של שנים רבות. אז היכן הייתם ממקמים את העסק שלכם בסביבה סופר תחרותית מעין זו?

business plan

 

בניגוד לתכנית עסקית שבדר"כ לא רלוונטית לאחר 5 שנים, מפה עסקית עוזרת לכם לסגור את הפער בין איפה שאתם היום ואיפה שאתם רוצים להיות. המפה העסקית תיצור לכם מסגרת מסודרת לעסק במונחים שיעזרו לכם לראות את ההזדמנויות והסיכונים שאחרת לא הייתם מבחינים בהם. לקריאה מעמיקה יותר והבנת המפה העסקית.

 

8. כל יזם מצליח חייב סבלנות שקדנות והתמדה

לאנשים ההישגיים יש את כל הזמן שבעולם כי הישג אמיתי לוקח זמן, ולאנשים שרוצים להגיע להישג אמיתי, הזמן הוא לא פקטור כי הם רצים לטווח רחוק. כל רגע בו הם עובדים בכיוון המטרה שלהם, הם יודעים שהם מתקרבים צעד נוסף בכיוון ההישג. הנכשלים לא יכולים לחכות ורוצים את הכל כאן ועכשיו כל עוד הם לא עובדים בכיוון המטרה שלהם, הם רק מבזבזים זמן שהם מחשיבים ליקר.

היזמים המצליחים לא מוותרים אף פעם וכאשר הם מרגישים מתוסכלים הם שואבים השראה כתוצאה מהאוריינטציה החיובית שלהם להצלחה וזה מספיק בכדי לתדלק אותם להמשיך אל עבר המטרה.

 

דרך אגב, למי שלא מכיר את הבחור מהווידאו למעלה, זהו מארק קיובן, בן למשפחה יהודית ממעמד נמוך-בינוני מפנסילבניה שישן על הריצפה בבית חבריו ולאחר מכן מכר את אחד הסטארט-אפים שלו לYAHOO ב- 6 מיליארד דולר ומחזיק כיום את קבוצת הדאלס מאבריקס.

FacebookTwitterGoogle+WhatsAppShare

תגובות

אולי יעניין אותך גם

colored-pencils-605291_640

השגרה היומית שהמומחים ממליצים עליה להשגת שיא היעילות

יעילות, איך משיגים אותה באמת? בשנת 1918, היה צ’ארלז מ. שוואב אחד האנשים העשירים ביותר ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים